Saeed
/ دسته ها: آموزش, مقالات

طلا بخریم یا بیت کوین؟

باید طلا بخریم یا بیت کوین؟در طول یک سال گذشته، بسیاری از تحلیل گران و افراد مطلع از دنیای اقتصاد، رخداد یک رکود اقتصادی را پیش بینی کرده اند.

آی سکه عرضه کننده شمش طلا و سکه پارسیان در وزن ها و قیمت های متنوع 

اقدام سنتی هنگام بحران های این چنینی این است که از نوسانات سهام طلا محافظت شود. این روش قبلا موثر بود ولی با روش های جدید، تاثیرگذاری آن در زمان فعلی محل بحث شده است.

بیت کوین که در سال 2009 راه اندازی شد، عصر جدیدی برای ارزهای دیجیتال آغاز کرد.

بیت کوین به عنوان یک ارز رمز نگاری شده پیشرو دارای بسیاری از ویژگی های یک ارز است. از طرفی با دارا بودن برخی ویژگی های منحصر به فرد می تواند به یک پناهگاه امن برای سرمایه گذاران تبدیل شود.

با این حال، در نهایت، این تصمیم سرمایه گذاران است که تعیین کنند آیا بیت کوین یک فضای امن مناسب در زمان مشکلات بازار است یا خیر.

در ادامه، طلا و بیت کوین را به عنوان دو گزینه امن برای سرمایه گذاری مقایسه می کنیم.

 

کمی طلا بخرید

عوامل متعددی وجود دارد که طلا را به یک دارایی امن امن تبدیل می کند.

این فلز یک ماده ضروری، کمیاب و ارزشمند برای کالاهای مصرفی مانند جواهرات و لوازم الکترونیکی است.

با صرف نظر از تقاضا، عرضه ی این فلز به طور نامتناسبی پایین است. طلا را نمی توان مانند سهام شرکتی صادر کرد. یا یک بانک فدرال قادر نیست همان طور که پول چاپ می کند طلا هم بسازد. طلا باید از زمین استخراج شده و سپس آماده شود.

بر اساس چیزهای گفته شده، طلا تقریبا هیچ ارتباطی با دارایی هایی مانند ارزها و شاخص های سهام از جمله S&P 500 ندارد.

این فلز گران بها تا سال  1971 و هنگامی که رئیس جمهور نیکسون مبادله ارز با پایه ی طلا را بین ایالات متحده و سایر کشور ها قطع کرد، با دلار گره خورده بود.

از آن زمان به بعد، کسانی که نمی خواهند نوسانات بازار سهام را به طور کامل تجربه کنند، روی طلا سرمایه گذاری کردند.

این فلز گرانبها در صورت اصلاح بازار سهام یا کاهش حداقل 10 درصدی می تواند ضربه های بازار را خنثی کند و حتی سود دهی داشته باشد.

طلا هنگام اصلاحات بازار هم عکس العمل مناسبی دارد. این به این دلیل است که حتی اگر افزایش قیمت نداشته باشد با کاهش مواجه نمی شود و ثابت می ماند. به همین دلیل هم طلا یک پرچین مناسب برای کسانی که نمی خواهند متضرر شوند به حساب می آید.

به علاوه، زمانی که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در سهام فرار می کنند و به سمت طلا متمایل می شوند، قیمت طلا هم بر این اساس افزایش می یابد.

 

بیت کوین وارد صحنه می شود

بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک چین است که برخی از ویژگی های مشترک با فلز مشابه خود یعنی طلا دارد.

در حقیقت، بسیاری در گذشته بیت کوین را "طلا دیجیتالی" می نامیدند زیرا رابطه ضعیفی با سایر دارایی ها  به ویژه سهام داشت.

ممکن است سرمایه گذاران در این بازار به یاد داشته باشند که قیمت یک بیت کوین در سال 2017 برای اولین بار از قیمت یک اونس طلا بیشتر شد.

از ژانویه 2020، قیمت بیت کوین بالاتر از 8700 دلار است، اما چرا این ارز به این میزان ارزشمند است؟

مهم تر از آن، آیا کسانی که از سرمایه گذاری روی سهام صرف نظر می کنند باید سرمایه گذاری روی ارز رمز نگاری شده را در نظر بگیرند؟

مانند طلا، مقدار محدودی بیت کوین وجود دارد. خالق بیت کوین، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، کل عرضه این ارز را به 21 میلیون توکن محدود کرد.

بیت کوین هم توسط بانک مرکزی یا دولت فدرال صادر نشده است و از این زاویه نیز به طلا شباهت دارد.

به عنوان یک ارز رمزنگاری غیر متمرکز، شبکه بیت کوین با استفاده از قدرت محاسباتی جمعی ماینرها، افراد و مجموعه افراد تأیید کننده تراکنش های انجام شده در این شبکه کار می کند. در ادامه این شبکه در ازای زمان، قدرت محاسباتی و تلاش افراد به آن ها بیت کوین پاداش می دهد و به این صورت این ارز تولید می شود.

برای اطمینان از عدم هجوم بازار، پروتکل بیت کوین تصریح می کند که این پاداش ها به صورت دوره ای نصف می شوند. بنابراین اطمینان حاصل می شود که بیت کوین نهایی تا حدود سال 2140 منتشر نخواهد شد.

 

مقایسه ی طلا و بیت کوین

صدها سال است که طلا بر عرصه دارایی های امن تسلط دارد. در حالی که بیت کوین درست بیش از یک دهه پیش راه اندازی شد و تنها در چند سال اخیر به رسمیت شناخته شده است. در ادامه، ما این دو گزینه سرمایه گذاری را با یکدیگر مقایسه می کنیم:

 

  1. شفافیت، ایمنی، قانونی بودن

سیستم مستقر طلا برای معاملات، توزین و ردیابی آن بکر است. سرقت طلا، معامله ی طلای تقلبی یا خراب شدن فلز هم بسیار سخت است.

بیت کوین نیز به لطف سیستم رمزگذاری شدهغیر متمرکز و الگوریتم های پیچیده، به سختی می تواند مخدوش شود، اما زیرساخت های لازم برای اطمینان از ایمنی آن هنوز فراهم نشده است.

فاجعه Mt. Gox مثال خوبی است که چرا معامله گران بیت کوین باید محتاط باشند.

در این رویداد مخرب، یک صرافی محبوب آفلاین شد و حدود 460 میلیون دلار بیت کوین کاربران ناپدید شد. با وجود گذشت سال ها بعد پیامدهای حقوقی Mt. Gox هنوز در حال حل شدن است.

از نظر قانونی ، پیامدهای کمی برای چنین رفتاری وجود دارد، زیرا ردیابی بیت کوین با هر سطح کارآمدی همچنان دشوار است.

 

  1. نادر بودن

طلا و بیت کوین هر دو منابع کمیابی هستند. نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین تضمین می کند که تمام 21 میلیون بیت کوین تا سال 2140 در گردش خواهد بود.

در حالی که ما می دانیم که تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد، معلوم نیست چه زمانی تمام طلای جهان از روی زمین استخراج می شود.

همچنین گمانه زنی هایی مبنی بر استخراج طلا از سیارک ها وجود دارد و حتی برخی شرکت ها به دنبال این کار در آینده هستند.

 

 

 

  1. ارزش پایه

طلا از گذشته تا کنون کاربرد های بسیاری داشته است. از استفاده در اقلام لوکس مانند جواهرات گرفته تا کاربردهای تخصصی در دندانپزشکی، الکترونیک و موارد دیگر.

علاوه بر این با متمرکز شدن کاربران بر روی فناوری بلاک چین، بیت کوین نیز از ارزش پایه فوق العاده ای برخوردار است.

میلیاردها نفر در سراسر جهان به زیرساخت های بانکی و منابع سنتی مالی مانند اعتبارات دسترسی ندارند. با بیت کوین، این افراد می توانند بدون هیچ هزینه ای با سراسر جهان تراکنش داشته باشند.

شاید هنوز پتانسیل واقعی بیت کوین به عنوان یک روش بانکداری برای افرادی که به بانک های سنتی دسترسی ندارند به طور کامل توسعه نیافته است.

 

  1. نقدینگی

طلا و بیت کوین، هر دو دارای بازارهای با نقدینگی بالا هستند که می توان پول فیات را با آنها مبادله کرد.

 

  1. نوسان پذیری

یکی از نگرانی های اصلی سرمایه گذارانی که به دنبال بیت کوین به عنوان یک دارایی امن هستند نوسانات آن است.

برای اثبات شواهد باید فقط به تاریخچه قیمت بیت کوین در دو سال گذشته نگاه کرد.

در ابتدای سال 2018، قیمت بیت کوین در بالاترین نقطه خود، به حدود 20000 دلار به ازای هر کوین رسید.

حدود یک سال بعد، قیمت یک بیت کوین در حدود 4000 دلار بود. از آن زمان به بعد بیت کوین توانسته بخشی از این ضررها را بازیابی کند اما در هیچ نقطه ای به بالاترین قیمت خود نزدیک هم نشد.

علاوه بر بی ثباتی کلی، بیت کوین نشان داده است که بسیار تحت تاثیر اخبار قرار دارد.

به ویژه در اواخر سال 2017 رونق ارزهای دیجیتالی تعدادی از ارزهای دیجیتالی را به بالاترین قیمت خود رساند.

اخبار حوزه ارزهای دیجیتال می تواند سرمایه گذاران را مجبور به تصمیم گیری سریع کند و قیمت بیت کوین را به سرعت صعودی یا نزولی کند.

با توجه به دلایلی که در بالا ذکر شد، ذات طلا باعث می شود با این نوسانات مواجه نشود و شاید آن را به یک دارایی ایمن تر تبدیل کند.

در سال های اخیر، تعدادی ارز رمزنگاری شده جایگزین راه اندازی شده است که هدف آنها ایجاد ثبات بیشتر از بیت کوین است. به عنوان مثال، Tether یکی از این ارز ها است که با عنوان استیبل کوین ها شناخته می شوند.

رابطه ی تتر با دلار آمریکا همانند رابطه ی بین طلا و دلار قبل از دهه 1970 است سرمایه گذارانی که به دنبال بی ثباتی کمتری نسبت به بیت کوین هستند، ممکن است بخواهند در جای دیگری از فضای ارز های رمز نگاری شده به دنبال دارایی های امن باشند.

آی سکه عرضه کننده شمش طلا و سکه پارسیان در وزن ها و قیمت های متنوع 

Print
1358 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

 

ایمیل:

[email protected]

آدرس خرید حضوری :

  • تجریش بازار طلای قائم ، طبقه اول طلا ، پلاک 177 ، (سکه امپراطور)
  • تجریش ارگ  تجاری ، طبقه دوم  ، پلاک 437 ، (سکه وهاب)
  •  تجریش ، بازار طلای قائم ، زیر زمین فاز یک ، پلاک 0109 (گالری طلا و جواهر سیترین)

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا