Saeed
/ دسته ها: آموزش

سکه ی یک گرمی بانک مرکزی

همانطور که از نام این مسکوک پیداست به سکه های طلا با وزن تقریبا یک گرم سکه های یک گرمی گفته می شود.

سکه ی یک گرمی بانک مرکزی

مقدمه

به نقل از آی سکه iSekke - همانطور که پیش از این هم اشاره کرده ایم طلا یکی از دارایی های امن و مطمئن برای سرمایه گذاری در زمان‌های رکود است.

از طرفی با افزایش بی رویه قیمت ها خرید سکه و طلا های زینتی کمی دشوار شده است. بنابراین همواره راه های جدیدی در حال ایجاد شدن هستند تا مشتریان بتوانند در حد وسع و توان خود به خرید این محصول بپردازند.

در مقالات پیشین با سکه پارسیان و شمش‌های با وزن پایین آشنا شدیم. در این مقاله ام به معرفی سکه یک گرمی می‌پردازیم.

هر آنچه که درباره سکه طلا نقش پارسیان باید بدانیم- کلیک کنید 

 

سکه ی یک گرمی بانک مرکزی چیست؟

همانطور که از نام این مسکوک پیداست به سکه های طلا با وزن تقریبا یک گرم سکه های یک گرمی گفته می شود.

این سکه ها در سال‌های اخیر وارد بازار شده است و در مقایسه با سایر مسکوکات عمر کوتاه تری داشته اند و فرزندان جوان صنعت طلا و سکه به شمار می روند.

شمش های طلا چیست ؟ کلیک کنید

رونمایی از سکه یک گرمی

این سکه در تاریخ ۱۸ مرداد سال ۱۳۸۹ خورشیدی که مصادف با پنجاهمین سالگرد بنیان گذاری بانک مرکزی ایران است توسط رئیس بانک مرکزی وقت رونمایی شد.

از زمان معرفی این سکه تا ورود انبوه آن به بازار حدود ۶ ماه زمان سپری شد نهایتاً به تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ این سکه به طور رسمی وارد بازار سکه ایران شد.

Image

مشخصات سکه یک گرمی

عیار این سکه ها مانند سایر سکه های شناخته شده است و میزان ۹۰۰ در ۱۰۰۰ را دارد.

 وزن سکه ها یک گرمی حدود ۱.۰۱ گرم است.

 این سکه ها قطری حدود ۱۳.۳ میلی متر دارند.

 سکه های یک گرمی به شکل بسته بندی های وکیوم و با رعایت پروتکل های ایمنی شدید ضرب می شوند.

اندازه‌ ی بسته بندی های این سکه‌ها ۵۵ در ۹۵ میلیمتر است و یک واتر مارک مواج و فایبر نامرئی فلورسنتی رنگی هم دارد.

تمامی مراحل بسته بندی سکه های یک گرمی توسط خود بانک مرکزی صورت می گیرد و خرید و فروش آن ها بدون بسته بندی غیرمتعارف است.

اگر سکه های گرمی درون این بسته بندی ها نباشند، بسته بندی آن آسیب دیده و یا باز شده باشد قیمت سکه کاهش پیدا می کند.

مرکبی که در بسته بندی این سکه‌ها به کار رفته فلورسنت و حرارتی است طرح روی بسته بندی هم یک طرح ناقص گل شمسه وسط گل های ختایی است که در گوشه های آن حک شده است.

بر روی یک سمت این سکه‌ها تصویر آیت الله خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. روی دیگر سکه هم نگاره گرافیکی از کلمه علی نقش شده و در زیر آن عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

یک ویژگی بارز سکه ها یک گرمی این است که برخلاف سکه های دیگر تاریخ ضرب روی آن حک نشده است. دلیلی که بانک مرکزی این کار را انجام داده و جلوگیری از تفاوت قیمت بر اساس سال ضرب سکه است.

بانک مرکزی پیش تر هم این کار را برای سکه های بهار آزادی انجام داده است و سکه ها از سال ۸۶ به بعد با تاریخ یکسان ضرب شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سکه ها و مقایسه آن ها می توانید به مقاله جامعی که در مورد انواع سکه در همین سایت تالیف کرده ایم سر بزنید.

Image

تفاوت سکه های یک گرمی بانک مرکزی با سکه های پارسیان و پاسارگاد

همانطور که در مقاله مرتبط با سکه پارسیان هم اشاره کردیم، سکه پارسیان در واقع سکه نیست بلکه به علت ویژگی ظاهری و شباهت ظاهری آن با سکه در میان عوام به این نام شناخته می شود. این در صورتی است که عیار سکه ی پارسیان با عیار سکه طلا متفاوت است (سکه پارسیان عیار ۱۸ را دارد و  عیار سکه طلا ۲۲ است).

اما سکه یک گرمی بانک مرکزی در واقع همان سکه بهار آزادی با وزن و اندازه کوچک تر است و تمام ویژگی های آن مشابه با سکه های بهار آزادی است.

با توجه به تمام این گفته ها، مشخصا سکه های یک گرمی بانک مرکزی ارزش بیشتری از سکه های پارسیان دارند.

اما با این وجود سکه های یک گرمی در میان مصرف کنندگان کمتر شناخته شده اند و بسیاری از افراد فرق سکه پارسیان، پاسارگاد و یک گرمی را به طور دقیق نمی دانند. این در صورتی است که این سکه های یک گرمی عیار بیشتر و قیمت مناسب تری نسبت به سکه های پارسیان و پاسارگاد دارند و تمام استانداردهای ضرب سکه را رعایت کرده اند تا پاسخگویی نیاز بخشی از مردم  که توانایی خرید و فروش طلا و سکه با وزن بالا را ندارند، باشند.

 

قیمت روز سکه ی یک گرمی بانک مرکزی

 

 

Print
4352 رتبه بندی این مطلب:
4.0

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

 

ایمیل:

[email protected]

آدرس خرید حضوری :

  • تجریش بازار طلای قائم ، طبقه اول طلا ، پلاک 177 ، (سکه امپراطور)
  • تجریش ارگ  تجاری ، طبقه دوم  ، پلاک 437 ، (سکه وهاب)
  •  تجریش ، بازار طلای قائم ، زیر زمین فاز یک ، پلاک 0109 (گالری طلا و جواهر سیترین)

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا