شمش طلا چیست / عیار شمش طلا/وزن شمش طلا/علائم موجود روی شمش های طلا
Saeed
/ دسته ها: آموزش

شمش طلا چیست / عیار شمش طلا/وزن شمش طلا/علائم موجود روی شمش های طلا

شمش طلا در واقع به همان طلای خام که حداقل عیار ۹۹۵ و حداکثر عیار ۹۹۹.۹۹ را دارد گفته می شود.

 

شمش طلا چیست 

آی سکه عرضه کننده شمش های طلا در وزن های متنوع 
آی سکه iSekke - شمش طلا در واقع به همان طلای خام که حداقل عیار ۹۹۵ و حداکثر عیار ۹۹۹.۹۹ را دارد گفته می شود. عیار مهمترین ویژگی شمش طلا به شمار می رود و هرچه به عدد ۹۹۹.۹۹ نزدیک تر شود ارزش آن هم بیشتر می‌ شود. رسیدن به این عیار کار ساده ای نیست و به دستگاه ها تکنولوژی های منحصر به فردی نیاز دارد که فقط شرکت های معتبر انگشت شماری در جهان به آن دسترسی دارند و آن را در اختیار دیگران قرار نمی دهند.
معروف ترین شمش های طلای جهان توسط کشورهای سوئیس، امارات، استرالیا و انگلیس ساخته می شوند. 
شمش های سوئیسی در بازار طلا معروف ترند و خواهان بیشتری دارند. دلیل اصلی این محبوبیت بازاریابی و تبلیغات فوق العاده کارخانه سوئیسی هنگام ارائه ی شمش های خود است. حتی ممکن است بعضی کشور ها و کارخانجات به عیار های بالاتری از کارخانه سوئیسی دست پیدا کنند اما چون این شمش ها بین مردم شناخته شده تر هستند هنوز هم بخص عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند و همین محبوبیت هم باعث شده است که قیمت آن ها نسبت به سایر شمش ها عدد بالاتری باشند. 
 در کشور ما هم تعدادی از این شرکت ها وجود دارند که تحت نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا هستند و قادرند شمش هایی با خلوص ۹۹۵ تولید کنند.

Image

عیار شمش طلا
شمش طلای ۲۴ عیار بسیار نرم است. به حدی که اگر آن را با انگشت خود فشار دهید جای انگشت روی آن باقی می ماند به همین علت است که در واقعیت طلایی با عیار۲۴ و خلوص ۱۰۰۰ نداریم و اگر هم ساخته شود باید به صورت پلمپ شده یا وکیوم ارائه شود که بیشتر نوعی هدیه به شمار می رود به همین علت است که شمش ها با عیار ۹۹۹ ارائه می شوند. 
در واقع برای حفظ استحکام طلا نیاز است که مقداری ناخالصی در آن وجود داشته باشد. هر چه این میزان ناخالصی کمتر باشد ارزش شمش بالاتر می رود. 
طلا های موجود در ذخایر بانک ها دارای درصد خلوص خیلی بالا و نزدیک به ۱۰۰ درصد هستند یعنی تقریباً تمام آن ها از طلا ساخته شده و حدود چند ده هزارم از آن را عناصر دیگر تشکیل داده اند. 
با دانستن این موضوع می توانیم اصطلاح چهار ۹ را توضیح دهیم. چهار ۹ به معنای درصد خلوص ۹.۹۹۹۹ است. یعنی چهار عدد ۹ بعد از ممیز وجود دارد که نشان می دهد چقدر درصد خلوص شمش بالاست.
 برای مثال اگر بگوییم شمشی عیاری برابر ۵ تا ۹ دارد یعنی تعداد ۹ های بعد از ممیز به عدد ۵ می رسد و عیار آن بسیار نزدیک به صد است. 
نکته جالب توجه اینجاست که هر چقدر عیار طلا بالاتر باشد رنگ آن زرد تر می‌شود و هاله ای از رنگ نارنجی روی آن پدیدار می گردد. 

Image

آی سکه قیمت لحظه ای شمش طلا و سکه پارسیان 
وزن شمش طلا
شمش های طلا وزن هایی با استاندارد های مشخص دارند و هر شرکت با توجه به بازار خود رنج مشخصی از این شمش ها را تولید کرده و به بازار عرضه می کند. مثلاً شمش هایی که برای صادرات به کشورهای دیگر استفاده می شوند وزنی حدود ۱۲ کیلو گرم دارند در حالی که شمش های چند گرمی برای هدیه دادن نیز موجود و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته اند. 
سرمایه گذارانی که از شمش طلا برای ذخیره ثروت خود استفاده می کنند عمدتا از شمش های یک کیلویی استفاده می کنند. 

Image

شمش های ۱۲ کیلوگرمی در ایران نیز موجود هستند و زیر نظر بانک مرکزی وارد کشور می‌ شود. نیمی از این شمش ها برای ضرب سکه استفاده می شوند و بخشی هم در اختیار طلاسازان قرار می گیرد تا به طلا های زینتی تبدیل شوند. 
تعدادی از بانک های خصوصی هم مجوز واردات شمش طلا با وزن های کمتر و هدف سرمایه گذاری در اختیار دارند. 
بزرگترین شمش طلای جهان در موزه تی گلد است و در سال  ۲۰۰۵ از آن رونمایی شد. این شمش طلا وزنی معادل ۲۵۰ کیلو گرم دارند و ابعاد طول و عرض آن حدود ۴۵.۵ در ۲۲.۵ نیم سانتی متر است. ارتفاع این شمش  طلا به حدود ۱۷ سانتیمتر می رسد که در مقابل شمش های دیگر یک عدد نجومی به شمار می رود. 

Image

علائم موجود روی شمش های طلا 
شمش های طلای شرکتی علاوه بر عیار باید نام شرکت و کارخانه و همچنین تعداد دیگری از علائم را روی خود داشته باشد تا از ساخت شمش های تقلبی جلوگیری شود. همچنین، این کار باعث می شود تا هنگام بروز هرگونه مشکل در شمش ها پیگیری های لازم انجام شود.
علائم موجود روی شمش های طلا عبارتند از:
۱) عیار: همان‌طور که پیش تر گفتیم عیار مهم ترین ویژگی یک شمش طلا به شمار می رود و این ویژگی حتماً باید توسط کارخانه روی شمش ها حک شود. معمولاً این عیار مقداری معادل ۹۹۹ دارد. 
۲) وزن: وزن هر شمش طلا باید به صورت کاملا دقیق بر روی آن حک شود. این وزن باید به میزانی دقیق باشد که حین وزن کردن با ترازو های حساس عدد حک شده روی شمش دقیقاً با عدد روی ترازو یکی شود. 
۳) کد شناسایی: هر کدام از مصنوعات طلای تولید شده که شمش طلا هم جزو آن هاست باید دارای یک کد شناسایی معتبر باشد که توسط آزمایشگاه های عیارسنجی به آن تعلق می گیرد. این آزمایشگاه ها زیر نظر اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در هر کشور هستند که کد های مورد نیاز را تعیین می کنند. موردی که در اینجا باید به آن دقت شود این است که کدهای به کار رفته روی شمش نباید باطل باشند. 
۴) لوگو و نام کارخانه ی سازنده شمش: این لوگو نشان دهنده کارخانه سازنده هر شمش است تا اصل بودن آن را اثبات کند و کار را برای کلاهبرداران سخت تر کنند.

اسپرد شمش طلا 
اسپرد در بازار مبادلات ارز به تفاوت قیمت بین دو ارز در یک زمان ثابت گفته می شود.
 برای درک بهتر این موضوع فرض کنید یک جفت ارز دارید برای این ارز ها در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد. یکی قیمتی است که شما در آن قیمت خرید را انجام می دهید و دیگری به قیمتی گفته می شود که در آن قیمت فروش انجام می گیرد. به تفاوت این دو قیمت اسپرد گفته می شود. 
به طور دقیق تر اسپرد همان اختلاف بین قیمت خریدار و قیمت فروشنده در هر لحظه است. 
اسپرد شمش طلا هم دقیقا همان اختلاف بین قیمت شمش در  خرید از بازار و قیمت فروش آن در بازار است. 
 

Print
2429 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

 

ایمیل:

[email protected]

آدرس خرید حضوری :

  • تجریش بازار طلای قائم ، طبقه اول طلا ، پلاک 177 ، (سکه امپراطور)
  • تجریش ارگ  تجاری ، طبقه دوم  ، پلاک 437 ، (سکه وهاب)
  •  تجریش ، بازار طلای قائم ، زیر زمین فاز یک ، پلاک 0109 (گالری طلا و جواهر سیترین)

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا