کارشناس آیسکه
/ دسته ها: مقالات

رشد قیمت طلا و تأثیرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی

تحولات جذاب در بازار طلا در سال جاری و نقش بانک‌های مرکزی آسیا

  • افزایش 16 درصدی قیمت طلا در سال جاری، با نقطه اوج در آوریل.
  • تأثیرات تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند جنگ‌های منطقه‌ای و کاهش نرخ بهره آمریکا بر رشد قیمت طلا.
  • نقش بانک‌های مرکزی، به ویژه در آسیا، در تنوع‌بخشی به ذخایر طلا و استفاده از آن به عنوان یک دارایی پایدارتر.
  • تقاضای پایدار از طرف چین و هند و نقش آن‌ها در تثبیت بازارهای مالی جهانی.

قیمت طلا و آینده آن


چشم‌انداز طلا در سال جاری به‌طور چشمگیری تحول یافته است، افزایش قیمت این فلز گرانبها نه تنها معرف چالش‌های ژئوپلیتیکی جهانی بلکه به تغییرات در نرخ بهره آمریکا نیز منسوخ می‌شود. بانک‌های مرکزی، به ویژه در آسیا، به دنبال تنوع‌بخشی به ذخایر خود به طلا می‌پردازند، در حالی که چین و هند به عنوان پیشروهای خرید طلا، بازارهای مالی جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

طلا در ابتدای سال جاری با قیمتی لحظه‌ای حدود 2062 دلار در هر اونس معامله می‌شد، اما اکنون ارزشش به 2391 دلار در هر اونس ارتقا یافته است، که نشان‌دهنده رشد 16 درصدی است. در اوجی بی‌سابقه در میانه آوریل، قیمت به 2450 دلار در هر اونس رسید.

با افزایش ناپایداری‌های ژئوپلیتیکی، از جمله تنش‌های ناشی از جنگ‌ها در منطقه خاورمیانه و اوکراین، همراه با کاهش نرخ بهره آمریکا، طلا به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری بی‌نظیر تأکید بیشتری بر خود گذاشته است.

همچنین، تقاضای پایدار چین و هند، که توسط خریداران خرده‌فروش، سرمایه‌گذاران صندوق، و خریدهای قوی از بانک‌های مرکزی جهانی پیگیری می‌شود، به قیمت طلا ارتفاعاتی بی‌سابقه داده است.

طلا به دلیل کمیاب بودن و ارزش ثابت و دائمی خود، همواره به عنوان یک سرمایه‌گذاری محبوب در مقابل ارزهای فیات که به تورم و تغییرات سیاست‌های دولتی حساسند، جلب توجه می‌کند. بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، به ویژه در آسیا، به فعالیت‌هایی برای تنوع‌بخشی به ذخایر خود خارج از دلار آمریکا اقدام کرده‌اند. به عنوان مثال، چین به فعالیت‌های جلب توجه خود در این زمینه ادامه داده و مقدار قابل توجهی از طلا را به ذخایر خود اضافه کرده است.

همچنین، هند نیز در افزایش خرید طلا خود پیشرفتی داشته و در سه ماهه اول سال مالی ۲۴، ۱۹ تن طلا را به دست آورده است. این نشان می‌دهد که کشورها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در تلاشند تا با تنوع‌بخشی به ذخایر خود و استفاده از طلا به عنوان یک دارایی پایدارتر، در مقابل نوسانات اقتصادی مقاومت نمایند.

به طور خلاصه، ارزش و پرستیژ طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری برجسته در دوران عدم اطمینان اقتصادی، همچنان با افزایش تقاضا و استقبال بانک‌های مرکزی از آن، برقرار خواهد ماند و احتمالاً رشد قیمت‌ها را در آینده نیز پشتیبانی خواهد کرد.

Print
69 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

09355554537

09121252613

09190160836

02122730506

آدرس دفتر مرکزی : تجریش بازار قائم - طبقه اول طلا واحد -  115 B 

ایمیل:

[email protected]

 

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا