اخبار طلا - اخبار سکه - تحلیل طلا - تحلیل سکه طلا

اخبار آی سکه

Saeed
/ دسته ها: آموزش, مقالات

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

سیاست های پولی: سیاست های پولی مهم ترین اثربخشی را بر ارزش طلا دارند.

  • سیاست های پولی: سیاست های پولی مهم ترین اثربخشی را بر ارزش طلا دارند. یکی از شیوه های این اعمال سیاست، تغییر در نرخ سود است. بالا رفتن نرخ سود باعث می شود مردم به فروش طلا تمایل پیدا کنند و چون این افزایش نرخ بهره شرایط بهتری برای سرمایه گذاری ایجاد می کند، مردم سرمایه هاشان را با فروش طلا انتقال می دهند. این افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت طلا می شود. عرضه بالای نقدینگی یکی دیگر از سیاست های پولی رایج است. با توجه به استراتژی بانک مرکزی در انبساط حجم نقدینگی با چاپ اسکناس، که باعث تغزیه نهاد های مالی با نقدینگی می شود، تمایل آن ها برای وام دهی را بیشتر می کند بنابرین نرخ سود پایین می آید و در نهایت قیمت طلا با توجه به بالا رفتن توان خرید عمومی بیشتر می شود.

  •  
  • نقش تورم در ارزش طلا: زمانی که اقتصاد در حال توسعه است، سیاست مالی رایج ذخایر فدرال عرضه نقدینگی است که منجر به افزایش تورم می شود. افزایش تورم یعنی این که قیمت نهایی خرید کالا برای مصرف کننده بیشتر می شود و این افزایش مستثنی از قیمت طلا نیست. به عنوان مثال در دوره چهار ماهه ای که تورم از 1 درصد تجاوز نکرده است، نرخ سود اقساط در سیستم وام دهی به ناچار پایین نگه داشته می شود و این پایین بودن نرخ بهره در نهایت باعث پایین ماندن قیمت طلا می شود.

  •  
  • بازار سهام و بازار طلا: کاهش قدرت بازار سهام به معنای آن است که این بازار مدخل مناسبی برای سرمایه گذاران نیست. بنابراین سرمایه گذاران به دنبال یافتن محلی امن تر برای سرمایه شان می گردند و طلا بدون شک می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. تغییرات بازار سهام در ماه های اکتبر در اکثر بازه زمانی دهه اخیر ، با شکست این بازار همراه بوده است که در زمان مشابه با بررسی ارزش جهانی طلا به افزایش قیمت این فلز منتج می شود.

  • Image
  • بنابرین بازار سهام(به ویژه بازار بورس اروپا و آمریکا) نسبت معکوسی با قیمت جهانی طلا دارا است و شکست بازار سهام باعث بالا رفتن ارزش طلا می شود.میزان تقاضای طلا در بازار آسیا، بروز جنگ یا بلایای طبیعی، بوجود آمدن عدم تعادل جهانی و تغییرات نحوه و میزان سرمایه گزاری در بخش های مرتبط با طلا، از دیگر عوامل تغییر ارزش طلا در بازار جهانی هستند.

  •  
  • بانک های مرکزی و سیاست های پول و مالی: بانک های مرکزی کشور های مختلف از جمله آمریکا که دارای بیش ترین میزان ذخیره طلای جهان به حجم 8000 تن است، به ذخیره طلاگرایش شدیدی دارند. ذخیره فیزیکی طلا با توجه به رابطه معکوس قیمت طلا و دلار، منجر به افزایش قدرت ارزی یک کشور می شود و ارز آن کشور را با ارزش تر می کند. برای مثال روسیه و چین پس از دوران بحران اقتصادی شروع به افزایش ذخیره سازی فیزیکی طلا کردند که این افزایش تقاضا منجر به رشد ارزش جهانی طلا شد. بنابرین بانک های مرکزی کشور های مختلف، نقش مهمی در تغییرات قیمت جهانی طلا دارند. مانا بودن شرایط بانک های مرکزی کشور های صنعتی مانند آمریکا، ژاپن و بانک مرکزی سوییس می تواند نقش مهمی در ثبات بازار جهانی طلا داشته باشد. اگر سیاست های پولی این بانک ها با مشکل مواجه شود یا هرگونه شکست در سیستم آنها بروز کند، نتیجه ای که متعاقبا به همراه خواهد داشت، گذاری است ازکاهش اعتماد به سیاست های پولی کاغذی، به اعتماد بیشتر به سرمایه گذاری بر روی طلا و در نتیجه قیمت طلا را در بازار های جهانی با رشد همراه می کند.

  •  
  • رابطه قیمت طلا و دلار: طلا و دلار آمریکا همبستگی منفی دارند به این معنی که روال معمول رشد قیمت طلا با افت ارزش دلار همراه خواهد بود و تقویت شاخص دلار نیز منجر به افت بهای فلز زرد می شود. هرگاه فدرال رزرو آمریکا سیاست پولی انقباضی (رشد نرخ بهره) را دنبال کند، عامل تقویت ارزش دلار شده و باعث کاهش قیمت طلا خواهد شد.

فرصت ها و ریسک های سرمایه گذاری در بازار طلا

عوامل متعدد و بعضا پیچیده ای بر ارزش جهانی طلا تاثیر گذارند که می توان تغییرات نرخ بهره (به ویژه در آمریکا)، افزایش نااطمینانی های سیاسی، اقتصادی یا ژئوپلیتیک، سیاست های مالی اقتصادهای بزرگ و نوسانات بازارهای جانشین طلا (مانند بازار سهام) را به عنوان مهم ترین عوامل تحریک کننده قیمت فلز زرد رنگ عنوان کرد. این عوامل بیشتر به نهاد های اقتصادی آمریکا (با توجه به وابستگی طلا و دلار) و پس از آن به نهاد های اروپایی و صنعتی جهان مربوط می شود.

زمانی که بانک های مرکزی در حال کاهش ذخایر ارزی خود و افزودن طلا به صندوق های ذخیره خود هستند، زمانی است که ارزش طلا نه تنها به دلیل رشد تقاضا بلکه به خاطر تغییر رویه این نهادها در چینش ذخایر خود (معمولا دلارزدایی) رخ خواهد داد.

زمانی که صندوق های قابل معامله در بورس ETFها پشتوانه طلای خود را افزایش می دهند، یا به دلیل جذابیت اونس طلا است یا به دلیل پیش بینی نااطمینانی در فضای بین المللی. به عنوان مثال احتمال وقوع رکود مالی، طلا را به عنوان یک پناهگاه امن کلاسیک با اقبال روبه رو می کند که به رشد بهای آن ختم خواهد شد. تنش های مهم در دنیا نیز بهای اونس را افزایش می دهند، البته روند صعودی در این حالت موقتی خواهد بود. سرمایه گذاری در بازار طلا با خرید و فروش های پرتکرار، سریع، کوتاه مدت و میان مدت تنها در صورت تخصص سرمایه گذار با سود همراه خواهد شد.

در غیر این صورت نتیجه جز زیان نخواهد بود. با توجه به بازدهی طلا در بازه های گوناگون زمانی، خرید و نگهداری آن در بلندمدت احتمال سوددهی بسیار بیشتری دارد. در بازه های بین 2 تا 10 سال بیشترین میزان سود با کسر اثر تورم از آن، حاصل می شود.

Print
1326 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

 

ایمیل:

[email protected]

آدرس خرید حضوری :

  • تجریش بازار طلای قائم ، طبقه اول طلا ، پلاک 177 ، (سکه امپراطور)
  • تجریش ارگ  تجاری ، طبقه دوم  ، پلاک 437 ، (سکه وهاب)
  •  تجریش ، بازار طلای قائم ، زیر زمین فاز یک ، پلاک 0109 (گالری طلا و جواهر سیترین)

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا