کارشناس ایران سایت
/ دسته ها: آموزش, مقالات

عیار طلا چیست

عیار واحد اندازه گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبها ست. عیار طلا هم به درجه خلوص طلا در هر شیء طلایی اطلاق می شود . طلا فلزات نرم است که در صورت استفاده از آن برای ساخت ۸ یا ممکن است تغییر شکل پیدا کند.

من و شما هر روز درباره عیات طلا میگوییم و میشنویم، اما به راستی چند نفر از ما به درستی می دانیم عیار  یا اصلا عیار طلا چیست؟
چه خاصیتی دارد و چگونه محاسبه می شود؟

عیار طلا چیست

شاید تعداد کسانی که اطلاعات کافی در این باره دارند، زیاد نباشند. پس این چند سطر را برای تکمیل اطلاعات تان بخوانید ،بد نیست.

عیار واحد اندازه گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبها است عیار طلا هم به درجه خلوص طلا در هرشیء طلایی اطلاق می شود. طلا فلزی ذاتن نرم است که در صورت استفاده از آن برای ساخت اشیا ممکن است تغییر شکل پیدا کند.
به همین دلیل برای سفت و سخت شدن اشیای طلایی معمولاً با طلا فلز های دیگر را مخلوط می کنند.
مهمترین این فلز ها عبارتند از: مس‌، نقره و پلاتین. حال هرقدر درجه وجود سایر فلزات در شیء طلایی بالاتر باشد عیار طلا پایین تر و قیمت آن کمتر و برعکس هر قدر طلای شیء بیشتر باشد. آن بیشتر و با ارزش تر است.
برای شناسایی عیار طلا در اشیا از اعداد مختلفی استفاده می شود که این اعداد برای شناسایی راحت تر درصد طلای موجود در اشیای طلایی ساده  سازی و براساس فرمول ریاضی خاصی استاندارد شده است. هر یک از این اعداد بیانگر وجود درصد مشخصی از طلا در یک شیء است این درصد بر اساس عرف  و فرهنگ عمومی مردم یک کشور، رواج استفاده از طلا و همچنین میزان ذخایر طلای کشورها تعیین می‌شود.
به عنوان مثال در ایران ، فرهنگ عمومی طلای ۱۸ عیار را می پسندند. اما در کشورهای عربی طلای ۲۴ عیار را ترجیح می‌دهند عیار طلا از ۸ تا ۲۴ متفاوت است در طلای عیار هشت معادل ۳.۳۱ درصد طلا وجود دارد.
این‌گونه طلا در کشورهای شمال اروپا نظیر آلمان استفاده می شود که مردم این کشورها عموماً علاقه چندانی به استفاده از مصنوعات طلایی ندارند با این حال در تمام این کشورها عیار های مختلف طلا به چشم می‌خورد اما معمولاً فرهنگ عمومی هر کشور عیار خاصی از طلا را بر دیگران ترجیح می‌دهند ،عیار طلای ۹ یعنی در آن شیء ۵.۳۷ درصد طلا وجود دارد .این طلا در انگلستان و روسیه رواج بیشتری دارد مردم ایالات متحده بیشتر از طلای ۱۰ که در آن ۷.۴۱ درصد طلای خالص وجود دارد ، استفاده می کنند .

 

Print
2672 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

 

ایمیل:

[email protected]

آدرس خرید حضوری :

  • تجریش بازار طلای قائم ، طبقه اول طلا ، پلاک 177 ، (سکه امپراطور)
  • تجریش ارگ  تجاری ، طبقه دوم  ، پلاک 437 ، (سکه وهاب)
  •  تجریش ، بازار طلای قائم ، زیر زمین فاز یک ، پلاک 0109 (گالری طلا و جواهر سیترین)

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا