اخبار

تحلیل قیمت طلا: بالاترین سطح هفتگی و تأثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی

بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت طلا و پیش‌بینی روند آینده

قیمت طلا :  بالاترین سطح هفتگی و تأثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی

"در صورتی که تصمیم به سرمایه گذاری ، خرید و فروش  طلا ، سکه و شمش های طلا  را دارید وارد لینک زیر شوید"

لینک 

قیمت طلا حتی در شرایطی که دلار آمریکا پیش از انتشار اطلاعات اقتصادی بهبود پیدا کرد، به بالاترین حد هفتگی خود رسید. در روز پنج‌شنبه صبح اروپا، قیمت طلا (XAU/USD) به بالاترین سطح یک هفته‌ای خود رسید و به دنبال بازپس‌گیری مقاومت میانگین متحرک ساده (SMA) 50 روزه بود. داده‌های اقتصادی ایالات متحده نشان از کاهش فشارهای تورمی و کند شدن رشد اقتصادی دارد، که احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری را افزایش داده است. این عامل، تقاضا برای فلز زرد را افزایش داده است.

علاوه بر این، تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان سیاسی در اروپا، حمایت بیشتری از این فلز گرانبها به عمل آورده است. در همین حال، فدرال رزرو هفته گذشته موضعی تندروانه‌تر اتخاذ کرد و سیاست‌گذاران همچنان به نفع کاهش نرخ بهره در سال 2024 استدلال می‌کنند. افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده نیز به تقویت دلار آمریکا کمک می‌کند که ممکن است مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا شود.

بازار طلا با وجود افزایش ارزش دلار همچنان صعودی است. عدم اطمینان در مورد زمان احتمالی کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شده است تا معامله‌گران محتاطانه عمل کنند و این امر موجب محدود شدن تغییرات قیمت طلا می‌شود. فدرال رزرو در حال حاضر یک کاهش نرخ بهره را در سال جاری پیش‌بینی کرده است، که نسبت به سه کاهش پیش‌بینی‌شده در ماه مارس کمتر است و این موضوع به نفع بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و در نتیجه طلا عمل می‌کند.

داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده که در روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان از فعالیت‌های اقتصادی ضعیف‌تر دارد. این همراه با کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده، به فدرال رزرو اجازه می‌دهد سیاست‌های پولی خود را زودتر کاهش دهد. بازار فعلی احتمال بیشتری برای اولین کاهش نرخ در سپتامبر و احتمال یک کاهش دیگر در نوامبر یا دسامبر در نظر گرفته است که تا حدودی از قیمت طلا حمایت می‌کند.

حملات پهپادهای اوکراینی به زیرساخت‌های انرژی روسیه و هشدار اسرائیل درباره جنگ احتمالی با حزب‌الله تحت حمایت ایران، نشان از افزایش خطرات ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه دارد. علاوه بر این، نگرانی‌ها مبنی بر این که دولت جدید فرانسه ممکن است انضباط مالی را تضعیف کند، به عنوان عاملی برای حمایت از دارایی‌های امن مانند طلا عمل می‌کند.

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر تصمیم بانک ملی سوئیس (SNB) و جلسه سیاست‌گذاری بانک انگلستان (BoE) هستند که می‌تواند نوساناتی در بازار ایجاد کند و به قیمت طلا انگیزه بدهد. معامله‌گران همچنین به انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده، شامل ادعاهای هفتگی بیکاری، شاخص تولید فیلی فدرال رزرو، مجوزهای ساختمانی و شروع ساخت‌وساز، توجه دارند.

از منظر فنی، گاوهای نر منتظر عبور قیمت طلا از سد میانگین متحرک ساده 50 روزه (SMA) در نزدیکی منطقه 2344-2345 دلار هستند تا شرط‌بندی‌های جدیدی را آغاز کنند. در صورت عبور، حرکت صعودی می‌تواند قیمت را به مناطق 2360-2362 دلار و سپس به مانع 2387-2388 دلار و نهایتاً به مرز 2400 دلار برساند. این شتاب می‌تواند حتی قیمت را به اوج تاریخی 2450 دلار که در ماه می ثبت شد، نزدیک کند.

در سوی دیگر، منطقه 2320-2318 دلار احتمالاً از نزول بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. هرگونه فروش زیر سطح حمایت 2285 دلار می‌تواند کاهش بیشتری به سمت مناطق 2254-2253 دلار و نهایتاً 2225-2220 دلار و رقم گرد 2200 دلار ایجاد کند.