اخبار طلا - اخبار سکه - تحلیل طلا - تحلیل سکه طلا

اخبار آی سکه

کارشناس ایران سایت
/ دسته ها: آموزش, مقالات

سکه بهار آزادی

سکه بهار آزادی که از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است از سال ۱۳۵۷ خورشیدی، به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، انواع سکه های بهار آزادی در قطع‌های مختلف ضرب شده است. عیار طلای این سکه ها (طرح جدید و قدیم) ۹۰۰ در۱۰۰۰ است. معمولاً در هر سال ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه ها را ضرب کرده و از طریق بانک‌های عامل و یا  صرافی های مجاز بازاربه بازار عرضه می کند. این سکه ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌شوند.
از نظر طراحی: سکه ها در دو نوع طرح قدیم (۱۳۵۷ تا ۱۳۷۰) و طرح جدید یا امامی(۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶) هستند.
از نظر قطع: سکه ها در انواع 《ربع》،《نیم》،《یک 》یا《تمام》،《دو و نیم》و《پنج》 بهار آزادی موجود هستند.
سکه پنج بهار آزادی تنها در سال ۱۳۵۸ و به مناسبت اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضرب گردید و تا کنون دیگر ضرب نشده است.
سکه دو و نیم بهار آزادی در سال های ۱۳۵۷(به مناسبت اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)، ۱۳۷۸ (صدمین سالگرد زادروز روح الله خمینی) و ۱۳۸۷ ضرب گردیده که مورد سوم از نظر تعداد نایاب است.
از سال ۱۳۸۹ قطع جدیدی از سکه بهار آزادی با انوان 《سکه گرمی》به بازار عرضه شده که وزن آن نصف سکه ربع بهار آزادی است.

عدم درج مبلغ سکه بر روی آن

برخلاف سکه های طلای قاجار و پهلوی که مبلغ سکه بر اساس اندازه و وزن بر روی آن درج می شد ( 《دوهزاری》،《پنج هزاری》،《ربع پهلوی》،《نیم پهلوی》و...) در مورد سکه‌های بهار آزادی تنها به درجه عبارت بهار آزادی بسنده شده و تشخیص نوع سکه( ربع، نیم، یک و...)به خریدار واگذار شده است. این رویکرد در بین کشورهایی که به طور رسمی اقدام به ضرب سکه طلا می نمایند مرسوم نیست و برخی از این کشورها  نه تنها 《مبلغ اسمی سکه 》بر اساس واحد پول رسمی خود را بر آن درج می کند بلکه در سال های اخیر در بسیاری موارد عیار و وزن سکه را نیز بر آن می افزایند

 

 

 

Print
2903 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

اطلاعات تماس

تلفن:

09196483791

 

ایمیل:

[email protected]

آدرس خرید حضوری :

  • تجریش بازار طلای قائم ، طبقه اول طلا ، پلاک 177 ، (سکه امپراطور)
  • تجریش ارگ  تجاری ، طبقه دوم  ، پلاک 437 ، (سکه وهاب)
  •  تجریش ، بازار طلای قائم ، زیر زمین فاز یک ، پلاک 0109 (گالری طلا و جواهر سیترین)

 

ایسکه

فروشگاه اینترنتی صنایع  طلای آی سکه،فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و با عرضه  معتبرترین برند های طلای حال حاظر  در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی میباشد.

 

 
  • بالا